torsdag 7 januari 2010

En ovanligt spännande skogspromenad!

Nyss hemkommen från skogen med Mia och alla vovvar, vi har varit ute i över två timmar. Vi hade väl bara gått i 20 minuter när Teddy och Molly blev väldigt intresserade utav något som låg några meter in i skogen. Jag pulsade fram i snön och se där... en död älg. Kände lite på den med foten och den var fortfarande mjuk vilket innebar att den kan ha legat högst ett par timmar. Inget blod, inga tecken på rovdjur. Ringde polisen som fick lokalisera var Mia och jag befann oss, sen fick jag lämna namn och telefonnummer. Strax därpå ringde en jägare upp som skulle komma ut och möta oss. Mia och jag vandrade tillbaka till bilarna och väntade tills jägarna kom. Vi knallade tillbaka till älgen, en kalv född i somras fick vi veta av jägarna (de har koll på älgarna i sina skogar!). Hundarna var glada och uppspelta, Jaffa stoppade ner hela nosen i älgens päls och Teddy stod och skällde på den. Jägarna kom fram till att den inte kunde ligga kvar där då det går folk förbi där dagligen, så de skulle hämta den imorgon. Men först drog den in den bland några granar och då blev Teddy helt galen och sprang efter och skällde som en tok! Sen vägrade han att gå därifrån även fast Mia och jag gick vidare åt andra hållet. Fick gå tillbaka och bära honom därifrån, han var som besatt utav älgen! Haha! Det var lite roligt när jag kom och skulle hämta honom, jag berömde honom (han hade ju faktiskt ställt ett byte!) och då slutade han skälla för en stund och nafsade i benet på älgen. "Mitt byte, se vad duktig jag är!"
Jag bar honom därifrån, vi ska ju ändå dit imorgon igen och möta upp jägarna, jag blev lovad att få ta klövarna. Då blir det fart på hundarna i spåret sen, vad är en liten fjuttig rådjursklöv mot en älgklöv liksom! =)
Nåja, Mia och jag fortsatte våran promenad till slut, men Teddy fick gå i koppel största delen annars vände han och drog tillbaka till sitt byte!

/Maria

Inga kommentarer: