torsdag 15 april 2010

Teddy är frisk, men...

Jag var aningens för snabb att glädjas åt provsvaren igår. Igårkväll fick Teddy tillbaka symtomen han hade från första början, bortsett från att han inte skrek rakt ut. Men han hade så ont och jag verkligen led med honom! När jag tittade på honom var det en tanke som dök upp: kolik! Pratade med Karin som i sin tur pratade med en veterinär-kollega. Jodå, visst var kolik den mest troliga orsaken! Karins kollega sa att dvärgschnauser och bichon frisé är "lättdrabbade" raser och att alla symtom tydde på just kolik. Mina misstankar stärktes ytterligare när jag tog ut Teddy på en rejäl promenad så fort han fick ont igår och efter det visade han inga tecken på smärta. Rörelse lindrar smärtan bäst.
Har idag inhandlat nytt dietfoder och några droppar som ska motverka luft/gasansamlingar i mage/tarm. Ska massera magen dagligen och ge flera små portioner mat så magen får jobba.
Skulle han ändå få ett anfall vet jag nu hur jag ska motverka det, bara att ge sig ut på promenad!
Idag har allt varit som vanligt, inga tecken på smärta någon gång och han har varit med mig på jobbet. Han och Jaffa fick vara i hundgården på jobbet (som man ser från klinikfönstret ifall något skulle hända) och där ute har de haft det hur bra som helst idag! =)
Äntligen, äntligen, äntligen efter flera månaders utredning verkar det nu som vi har funnit orsaken! Bara hoppas att ny mat, droppar, mag-massage och allt det där hjälper så vi slipper fler magknip på den lilla kraken...

/Maria

2 kommentarer:

Ida sa...

Hej!!

Hur går det på jobbet? har du fått göra nåt spännand?? Va så länge sen du skrev nåt :( jag vill oxå jobba som du gör!! det skulle va mitt drömmjobb!!

//Ida :D

Maria sa...

Det går jättebra på jobbet och det händer nåt spännande nästan varje dag! =)
Du får plugga till djursjukvårdare du också så kan du med börja jobba som jag gör.

/Maria