söndag 13 september 2009

Vilken helg!

Ojojoj... trött och sliten... men så glad och lycklig! Vi har haft en helt fantastisk helg, jag & Linus & hundarna! Vi åkte till min pappa i Kristinehamn i fredags kväll och hade det jättetrevligt. Linus och jag fick sova i ett gästrum som fanns nere i källaren (mysigt!=)). Igår morse fick vi släpa oss upp halv sex på morgonen (Teddy hade hållt mig vaken nästan hela natten, suck!) för att åka iväg till tävlingen i Karlstad. Vi kom dit i god tid innan det var banvandring för hopp 3 small.
När jag sen gick banan kändes det bra, men jag kände att jag skulle behöva lämna Teddy i starten för att det skulle bli rätt i början på banan (annars startar jag nästan alltid med honom).
Hur det gick kan ni se på filmen!

Av 45 starter slutade vi iaf på en 7:e plats och fick därmed sista hopp-pinnen för SM 2010! =) Skönt, då var det bara en agility-pinne kvar också så skulle vi vara klara för SM sen!

En stund efter Teddys hopplopp var det dags för Jaffas agilitylopp. Jaffa har inte tävlat sen i juni, däremot har jag tränat emellanåt, men inte så mycket (måste ju hålla hennes motivation uppe!=)) Banan var enkel utan några större svårigheter (som en klass 1 ska vara) men slalom är ju alltid en svårighet för Jaffa. Vi gick in och körde och hon var glad och taggad och hade riktigt bra fart! =) Så vi slutade på en 3:e plats, med pinne dessutom! Och inte bara det... det var sista agilitypinnen i agility-ettan! Jaffa, lilla lilla Jaffa blev uppflyttad till tvåan! Ojoj...

Nästa lopp var Teddys agilitylopp, en riktigt lurig bana där många, många diskade sig i början genom att ta tunneln som låg under balansen när det var balansen som skulle tas... Men jag gick in och körde på som jag tänkt under banvandringen (med en liten ändring, jag visade väldigt noga upp honom på balansen;-)) och det gick vägen! Vi kom i mål felfritt under tiden och hamnade på en 3:e plats! =) SM 2010, here we come! Yeah! Det är första gången vi är färdigkvalade till SM så här tidigt, annars har vi inte blivit klara förrän strax innan SM-perioden gått ut (i mars). Så det känns helt underbart att vara klara redan nu, då kan jag koncentrera mig på att bara träna, även på tävlingarna vi åker på. Inga krav på att vi "måste" komma bland de 15% bästa för att få SM-pinnar... Då kan man testa lite nya vägar och handlingar på tävlingarna i stället.

Och så var det dags för sista loppet för dagen, Jaffas hopplopp. Då det hade krockat med Teddys bana, så hade jag missat banvandringen på den banan och fick gå en extra efter att sista hunden startat. Jag kollade på de 2-3 sista hundarna som körde och gick sen banan 1 gång (den var riktigt lätt, en M-bana helt enkelt). Hämtade Jaffa som stod hos husse och gick in... och det gick kanon igen! För andra gången slutade hon på en 3:e plats och fick sin allra första hopp-pinne! =) Vilken dag! Och helgen var ju inte slut än... men däremot bestämde jag mig för att inte starta Teddy alls på söndagen och att bara köra Jaffa i agility-tvåan och stryka henne i hoppen. Detta för att jag anser att mina hundar hade gjort så fruktansvärt bra ifrån sig och jag tyckte att de förtjänade att få vila. Dock så ville jag naturligtvis testa Jaffa i tvåan först! =)

Även igårkväll var vi uppe hos min far och hade det trevligt under kvällen. Vi åt tacos, mums! Det satt bra efter en hel dag på tävling! =) Sen åkte vi och kollade på huset som pappa och Caroline ska flytta till om en månad, det såg så fint ut så! =) Innan Linus, jag och hundarna gick ner till oss för kvällen så blev det lite prat och tv-tittande. Inatt fick jag sova för Teddy! =) Men Linus däremot blev väckt av honom hela tiden... ;-p

Imorse åkte vi iväg igen, för att prova på Jaffa i tvåan. Loppet ser ni här!

Inte illa för att vara första starten i tvåan, hon klarade till och med referenstiden! =) Men förutom slalom behöver vi visst även träna kontaktfält... men det har jag ju tid med nu! =)

Efter en snabb visit hos min pappa igen så drog vi oss hemåt... borta bra men hemma bäst! Och det stämmer så bra, det har varit en superhelg, men det är riktigt skönt att vara hemma igen!

Och jag är så nöjd över mina hundar, de har varit jätteduktiga hela helgen! Och det var roligt att ha Linus med på tävling igen, det var ett tag sen sist... (det var väl därför det gick så bra nu i helgen...=)) Jag kan inte sluta le när jag tänker på hur bra det har varit och vilken underbar familj jag har (Linus, hundarna och så såklart pappa och Caroline=)). Tack för att vi fick sova i gästrummet och för all god mat vi fått i helgen! =)

/Maria

Inga kommentarer: