söndag 3 april 2011

Aktiva helgen!


Och så här ser Teddy ut efter en helg full av aktiviteter! ;-)


I fredags efter jobbet åkte Johanna och jag ut till klubben för att äntligen träna lite agility utomhus! Planerna var helt snöfria och det var inte speciellt blött i gräset heller. Vi hittade en rolig kombination från en klass 3 agilitybana som vi byggde upp. Roligt som attan var det! =)

Både Teddy och Frodo var laddade och skötte sig utmärkt! Jaffa fick springa en vända och till och med hon var laddad! ;-) Underbart att kunna vara på klubben och träna igen!


I lördags var det tävlingsdags för mig och Teddy, denna gången i Askersund. Skönt med tävlingar så nära hemmaplan, jag fick en ordentlig sovmorgon då tävlingen inte startade förrän kl 10 (och då var det large som började). Jag såg dock till att vara där i god tid ändå. Jag kollade lite när large körde agilitybanan och insåg ganska snart att det var en springbana. Jättekul visserligen, men inte det bästa för Teddy, han kommer oftast bättre till på kluriga banor. Loppet kommer här:




Tjusigt eller hur? ;-)


Jag är själv supernöjd med loppet och Teddys lyhördhet och fart. Trots att vi nollade detta lopp så fint så räckte det bara till en 14:e plats. Och jag var ju tvungen att trampa snett mitt i loppet också (bakom A-hindret) vilket gjorde ont som attan men jag gav mig tusan på att fullfölja loppet! Och det är jag glad att jag gjorde, se bara hur lycklig den lilla vita är på banan! =)


Däremot stannade jag inte kvar till hopploppet, mestadels pga foten men också för att spara på Teddy då vi har hur mycket tävlingar som helst inbokade den närmast tiden! Nybro blir nästa, det är den 16:e april. Därefter blir det Njudung den 25:e april och sen Tranås 30:e april samt 1:a maj. Så någon brist på tävlingar är det då inte! =)


Idag då... Jo idag har vi varit med bästa polarna Johanna och Frodo ute i skogen, men inte bara på en vanlig skogspromenad inte! Nej nej, idag har vi lagt årets allra första blodspår! Så det så! ;-) Hundarna fick sitta kvar i bilen medans Johanna och jag gick och la varsitt spår. Och då såg vi dagens första vårtecken... en grävling som knatade förbi! =) Inte varje dag man ser en levande grävling! Tyvärr ser man dom alltför ofta längs med vägarna...


När spåren var lagda tog vi en långsväng med hundarna, närmare två timmar. Då lyckades vi se ytterligare två vårtecken. En fästing som kröp på Jaffa (mindre trevligt vårtecken...) och dessutom ett knippe med blåsippor! =) Snart är det nog helt snöfritt i skogen, härligt!


Väl tillbaka vid bilen blev det dags för det Teddy längtat efter heeela promenaden - att få gå spåret! Men han fick allt vänta en liten stund, för först gick Frodo sitt spår och jag följde med där. Frodo var så duktig och hittade fram till sin klöv! =) Sen fick Teddy äntligen sin vilja igenom. Då var det hans tur! Teddy, som i vanliga fall hatar att vika av från stigen och gå i terrängen, blir en helt annan hund när det är spårdags. Då kan han gå genom vilken bråte som helst för att komma fram till klöven! ;-) Han skötte sig fint idag och jag behövde bara följa efter. Den största lyckan är när han kommer fram till klöven, det är som en fest varje gång! Stolt fick han bära klöven till bilen och lite smått trötta och blöta (det var ju tvunget till att börja regna precis innan Teddy skulle gå sitt spår) satte vi oss i bilen för hemfärd.


Det har varit en riktig superhelg! Och fler kommer det bli nu när våren är här! Agility, spår, långpromenader i skogen... och en och annan cykeltur.



/Maria

Inga kommentarer: