torsdag 7 maj 2009

Blöt träning

Nyss vart iväg till klubben och tränat lite med Monica och Anna (som går nybörjarkurs för mig med sin schappendoes Dexter). Blött och regnigt men vad gör det när man har trevligt i gott sällskap! =) Först när vi kom dit så var även Emöke, Julia och Elisabeth där och hade ställt ut några övningar med hopphinder som vi hakade på. Vi tog även ut slalom och säcken. Körde lite blandat med handlingsövningar och raksträckor, allt gick kanonbra! Teddy var taggad till tänderna, gjorde jättefina kontaktfält på A-hindret (balansen körde vi inte, den håller på att repareras), Jaffa skötte slalom ovanligt bra och hade bra fart på raksträckorna! Anna blev så glad över att Dexter tog säcken själv, det var hennes mål för idag. Sen körde även hon en hel del handlingsövningar som gick hur fint som helst! Monica körde både Milton och Merlin, gick också finfint! Mina kursare lär sig, de är snart fullärda! My work is done! =)

Övrigt som har hänt den senaste tiden:

Den 26:e april var jag med Birgitta på utställning i Västerås, jag fick äntligen se volpino italianos live! Men fastnade även för en annan ras som var där, nämligen kleinspitz! Den hade så fin färg, parti-coulor heter det (svart-vit). Men eftersom det lär dröja innan jag skaffar nästa hund så får jag se vad framtiden har att erbjuda, jag hinner nog ändra mig ett par gånger!
Fick även ställa ut sheltie för första gången i mitt liv, en hane med två cert och en ungtik. Hanen fick en slät etta och tiken fick en tvåa, inte illa för att aldrig ha ställt shelties förut!

Den 28:e april var det dags för Jaffas viltspårskurs. Gick huuur bra som helst! =) Har anmält Jaffa till anlagsprov nu, får se hur det går. Nästa kurstillfälle är den 26:e maj, tränar lite på egen hand där emellan. (var ute igår och körde spår, gick dock inte alls bra för Jaffa då... kommer till det längre ner)

1:a maj var det drive-in agility i Motala, Teddy kom etta, Jaffa fyra och Linus kom trea med Pepsi. En ganska lyckad dag!
2:a maj var jag i Tranås och körde årets första utomhustävling (officiella) med Teddy. Han var laddad, taggad, snabb och gör-duktig, men det var inte matte. Vi diskade oss i slutet på bägge banorna! (jag tappade orken, har inte samma kondis som tidigare... måste träna!!)
Samtidigt som jag var i Tranås, så var Linus här hemma med sin far och satte upp staket runt våran trädgård, så nu äntligen kan hundarna vara ute på egen hand! Så skönt! =) Och bra blev det också!
3:e maj var det kennelträff på klubben (fyra sheltiekennlar hade slagit sig ihop, däribland Birgitta såklart! =)). Linus och jag var med och hade hand om agilityn, jisses vilket drag det var där nere! Det stod hur många som helst på kö för att få köra, antingen för första gången, eller för att få träna på nån kombination. Tyvärr slutade det illa, då det var en tjej som halkade och landade så illa på ena benet att hon bröt det på tre (!!!) ställen. Stackars krake... nästan en timme fick hon ligga och ha ont innan ambulansen äntligen kom och gav henne nåt mot smärtan. Efter den olyckan var det inte så mycket drag på agilityn längre, hela träffen blev lite dämpad efter det.

Så till gårdagens spårträning. La ut varsitt spår åt Jaffa och Teddy, åkte tillbaka till Motala och gick runt kanalen och åkte sen ut i skogen igen för att spåra. Första spåret hade då legat i två timmar. Tog ut Jaffa och visade henne spåret, sen var hon igång... i tio meter innan hon tappade bort sig helt. Lät henne vara, tänkte att hon skulle hitta tillbaka till spåret själv, men tillslut fick jag börja om från början igen. Hon nosade lite, sen ställer hon sig och bara tittar på mig och piper. Jag försökte hjälpa henne hitta spåret, men inget gick så jag satte henne i bilen och tog Teddy till hans spår istället. Det gick bra, han tappade bort sig en gång, men kom snart till rätta igen och tog sig fram till klöven.
Provade med Jaffa igen, men utan resultat, hon stod bara och pep (inte hennes dag?). Satte henne i bilen igen och började gå och ta ner spårbanden. Dessvärre hade jag inte markerat var jag lagt klöven... gick runt i en halvtimme utan att hitta den. Jag har ju bara två klövar och dom behöver jag ju ha... så jag gjorde en vild chansning och tog ut Teddy till det spåret (jag hade ju trampat runt i hela spåret så jag var lite tveksam till att han skulle hitta klöven...). 40 minuter och en massa strul senare så lyckades det dock, han hittade den! =) Vilken tur... duktig hund!
Jag vet inte vad det var med Jaffa, men ska lägga ett spår om några dagar igen och hoppas på bättre lycka då... förhoppningsvis var det bara något tillfälligt. Hon som är så duktig på att spåra annars! Och nu har ju anmält henne till anlagsprov och allt... bara hoppas på att det var nåt tillfälligt, det märks nästa gång jag ger mig ut i skogarna.

/Maria

Inga kommentarer: