torsdag 1 oktober 2009

Spårträningen tar sig.

Har denna vecka ägnat mig åt att få tillbaka min glada, spårtokiga Teddy. La ett superkort spår åt honom i tisdags (och ett längre åt Jaffa) och gick det efter att det legat bara en timme. Svansen åkte ner direkt och han ville tillbaka till bilen, men nu var jag benhård och låtsades inte om att se hans tveksamhet, utan drog med honom till starten och han började väldigt, väldigt tveksamt att spåra. Då spåret bara var 20 meter så gick det snabbt och smidigt för honom att hitta klöven och han fick mängder av beröm.
Jaffa gick sitt spår bra, jag följde domarens råd och snitslade tätt så att jag såg precis hur spåret gick och så fort hon vek av stannade jag bara och stod helt still tills hon var på spåret igen. Så det gick kanon! =)
La ett något längre spår åt Teddy idag ute på ett gärde och nu börjar han lita på mig igen att det inte är farligt att spåra. Inte alls lika tveksam i starten och han tog hela spåret (ca 100 meter långt denna gången). Och det är så roligt för han har börjat bära klöven alldeles själv nu när han hittar den! Han tar den stolt i munnen och trippar glatt tillbaka till bilen! =) Ett par veckor till, sen kan jag nog börja lägga vanliga spår igen, med vinklar och bloduppehåll o allt. Men det lär dröja länge, länge innan jag ens kommer på tanken att skjuta i spåret igen! Ialla fall för Teddy, Jaffa bryr sig inte det minsta om skott. Var nämligen ute på klubben i tisdags då dom hade skotträning och jag och mina vovvar, samt Malin med Anton gick undan en bit. Anton bryr sig inte det minsta om skott så det var perfekt att ha honom med sig. Skotten hördes tydligt (tror de sköt tre eller fyra skott) och Teddy reagerade ytterst lite på alla skott. Det sista skottet reagerade han något mer på, men jag ignorerade honom (Malin och jag var fullt upptagna med att studera en jääättefin buske just då! ;-)) Och stunden därpå var han som vanligt igen! =)
Och Jaffa brydde sig inte alls, så där behövs ingen specifik träning.
Sen gick vi ner och körde ett agility-pass och allt var frid och fröjd igen! =)

/Maria

1 kommentar:

Birgitta sa...

GRATTIS LINUS på födelsedagen!
Hurra, hurra!

//Mamma och pappa