söndag 12 april 2009

Glad påsk! =)

Då var halva påsken förbi! Linus och jag har varit nere i Adelöv hos hans morbror Åke under fredag och lördag, vi kom hem igårkväll. Åke och hans Irene har tagit över ett mysigt krydderi (krydderi Krokus i Adelöv, ligger mellan Gränna och Tranås) och i helgen har de haft invigning med gratis fika och korv med bröd och så har det varit agilityuppvisning kl 11 och kl 15 alla dagar. Det har varit helt underbart! =) Fint väder, så det har varit en hel del folk som har kommit för att fika, handla och kolla på uppvisningarna. Linus och jag var mestadels utomhus och delade ut fika, så jag har lyckats bli tomatröd i ansiktet efter alla timmar i solen (är väldigt lättbränd av mig...). Agilityn har varit en succe, folk tyckte det var kul att se hundarna hoppa hinder och göra bort sig... Teddy har inte varit sig själv i helgen, han har rent ut sagt varit värdelös på uppvisningarna! :-p Åke stod och berättade för publiken att Teddy var så duktig och hade kommit femma på SM osv vidare och Teddy gjorde det sämsta han kunde på en agilitybana varje uppvisning... Första uppvisningen på fredagen så tvärstannade han på uppgången till balansen och tyckte att den var gör-läskig! Resten av banan var han seg. Innan nästa uppvisning tränade jag fram och tillbaka på balansen och till slut så gick han över utan att stanna (nånting var tydligen läskigt med just den balansen...). Så nästa uppvisning gick bättre, men han var riktigt långsam. Jaffa skötte sig mycket bättre även om det blev lite småfel här och där som vanligt.

Förutom Teddy och Jaffa så var det några hundar till. Linus körde med Pepsi och Sprite (och Champis på lördagen) och Åke körde med Wilma, Busan, Kaxa och Tassa (och Skrållan och Simba på lördagen). Så det var ett gäng med hundar! =)
Mellan uppvisningarna var det jobb som gällde, folk var fikasugna! =)
Efter en lång arbetsfredag gick vi hem till Åke och Irene (som bor typ 50 meter från krydderiet, snacka om att ha nära till jobbet). Det var jag, Linus, Åke, Irene och Irenes son med fru och två barn. Barnen gick och la sig direkt, vi andra satt uppe och söp och hade trevligt en bra stund. Men även vi var ju tvungna att gå och lägga oss så småningom då en arbetsdag väntade även på lördagen. Linus och jag trängde ihop oss i en enkelsäng, vi sov väl till och från under natten. Kl 5 på morgonen var jag tvungen att ta mig till toaletten för att få ur mig allt vin som jag fått i mig under kvällen... Sen mådde jag riktigt bra, ingen baksmälla eller nåt eftersom vinet kommit ut igen! =)


Irene gjorde en fin och god frukost så vi skulle orka jobba under dagen. Första kunderna till krydderiet kom strax innan tio, sen rullade det in folk titt som tätt. Agilityuppvisning kl 11, jag förstod direkt att det skulle gå helt galet med Teddy då det var en annan bichon i publiken... och mycket riktigt, Teddy körde lite mer än halva banan, sen direkt till bichon-tiken som stod ute i publiken! Visserligen fick sig publiken ett gott skratt så inget ont som inte har nåt gott med sig! =)

Jaffa körde på som vanligt, men lilla damen sprang bredvid däcket! (det gjorde hon även andra uppvisningen på lördagen, vilken fuling! Hårdträning på däcket nästa! :-p) Sen körde Åke och Linus alla sina femtioelva hundar! ;-)
Publiken tycker det är som roligast när hundarna gör fel, då skrattar dom gott! =)

Sista uppvisningen slutade Teddy ute i publiken (igen!), denna gången raka vägen fram till en golden som stod där. Jag gick ut och bar upp honom och gick av banan, väntade tills Åke hade kört en hund och sen fick Teddy avsluta banan. Det får verkligen inte bli en vana för honom! Antingen har han inte varit på humör eller så har han varit stressad under helgen, för så här har han inte betett sig på många år! Får väl hoppas det var tillfälligt... ;-)
Jaffa gick bra, missade lite i slalom och sprang återigen förbi däcket, annars gick det som det brukar göra med Jaffa! ;-)

Efter uppvisningen gick vi och sa hej då till alla, sen tog vi vårt pick och pack och åkte hem.
Borta bra men hemma bäst... det stämmer riktigt bra! Vi har haft det hur bra och trevligt som helst där nere, men inget går upp emot att komma hem igen! Vi slocknade som två grisar innan nio och har sovit flera timmar inatt.

Utöver allt jag redan skrivit, så fick vi även världens godaste mat där nere! På fredagen blev det ris med nån supergod oxgryta, det riktigt vattnas i munnen bara jag tänker på den nu! :-p
Och igår blev det påskmat, helt underbart god! Så tack Irene (och dom andra i köket) som gjorde maten! =)

Nu ska vi till Ingvar och Birgitta och äta påskmiddag! =) Ha en fortsatt trevlig påsk allihop!

/Maria

Inga kommentarer: