söndag 19 april 2009

Vacker (men ilsken!) tjäderhane!

Tog en långsväng med hundarna ute vid Fallstugorna nu på förmiddagen. Gick den vanliga svängen, men kände att jag ville upptäcka en ny väg, så jag svängde av på en stig jag inte tagit förr. Kom ut vid skjutbanan och orienteringsklubben. Precis vid klubbstugan till orienterarna såg jag en siluett av en STOR fågel. Tänkte först att det måste nästan vara en staty. Jag satte hundarna på plats och gick lite närmare, bara för att upptäcka att det var en jättevacker tjäderhane. När jag närmade mig intog han försvarsposition och fällde ut stjärtfjädrarna och burrade upp hela sig. Hade tyvärr inte min kamera med mig (typiskt när man har en sån här chans!), bara mobilen och då måste man komma väldigt nära för att få tydliga bilder. Gick fram en bit mot fågeln och knäppte av en bild och backade sen snabbt därifrån (man är inte så tuff mot en fågel i den storleken!). Bilden blev inge bra, så jag gick försiktigt fram igen, hela tiden hade han ögonen på mig och burrade upp sig och kluckade. Han gjorde en liten attack, så jag backade undan, men var snabbt framme igen för att få en bra bild. Jag fick några bilder på honom till slut, men han var riktigt ilsken på mig! :-p Han gjorde några utfall, men då var det bara att ta några snabba kliv bakåt så lugnade han sig. Hundarna satt snällt en bit bort och hade vett nog att inte komma fram, de visste nog inte riktigt vad det var för lustigt djur matte höll på med. I fortsättningen åker kameran med! =)

/Maria



Lyckades iaf få den här fina bilden på tjädern.

Inga kommentarer: