söndag 7 juni 2009

Bästa tävlingsdagen nånsin! =)

Vad skönt det är när allt bara flyter på agilitybanan och man känner att det inte blir något strul eller onödiga stopp eller svängar! =)
Igår var jag i Frövi och tävlade med både Teddy och Jaffa. Upp halv fem på morgonen (ovanligt pigg dessutom!), iväg strax efter fem och framme en och en halv timme senare. Vädret var så där perfekt för agility, inte svettande varmt och inte kallt eller regn, alldeles lagom! Så jag struntade i att slå upp tältet, det fick bli komposthage åt hundarna och så en stol åt mig bara. Jag slog mig ner vid agilitybanan, då det var där jag skulle köra med hundarna under förmiddagen.
Tog reda på mina startnummer och gick en sväng med hundarna. Sen var det bara att slå sig ner och vänta på banvandringen då det var agility 3 small först där Teddy kör.

Under banvandringen kändes det väl kanske inte riktigt som en "Teddy-bana", det var mycket raksträckor och en del vassa fällor utmed vägen (se ovan). Teddys starka sida brukar vara kluriga banor med en hel del svårigheter (då har han oftast en chans mot de där supersnabba hundarna).
Nåväl, det var väl bara att göra sitt bästa på banan! Vi hade nummer 33, så det var gott om tid att titta lite på några ekipage som körde före oss. Jag såg ingen som det gick speciellt bra för, det var vägringar, kontaktfältsfel och disk. Gick iväg och värmde upp Teddy, han var på hugget iaf! Hoppade runt och skällde på mig som en tok! =) Det innebär att han är laddad!
Och det märktes när vi startade, det var ett krutpaket jag släppte loss på plan! ;-) Och det gick dessutom bra, riktigt bra! Jag var lite orolig för hinder nr 13 efter däcket eftersom det skulle tas från "fel" håll och jag visste inte om jag skulle hinna med att göra ett framförbyte... det gjorde jag visserligen inte heller, men ett blindbyte hann jag med och det gick lika bra det! =) Vi kom i mål felfritt på tiden 39,95. Idealtiden var 48 sekunder så det var lugnt. Barbro kom framspringandes och grattade till ett bra lopp, hon trodde vi låg i ledningen efter det. Det var inte många hundar kvar så jag kollade lite, men ingen slog Teddy. Så det var bara att vänta på resultatlistan för att se hur vi placerat oss... Efter en lååång väntan kom den äntligen... Teddy vann! =) För första gången vann han ett klass 3 lopp! :-D Jippi! Vilken lycka! Det har varit en "morot" under många års tid och så nu äntligen... plötsligt händer det! ;-)
Jag gick av Teddy och satte mig sen för att slappa tills det var Jaffas tur (det var ingen panik, först var det agility 3 medium, agility 2 medium, agility 2 small... sen var det agility 1 small!)
Jag hann med mycket under den tiden, men mestadels satt jag och småkollade på dom som var inne och körde.
När jag gick Jaffas banvandring så kändes banan helt ok, kändes som nåt Jaffa skulle klara av om nu bara slalom gick vägen. Värmde upp henne och väntade sen på våran tur. Hon hade skaplig fart inne på banan, slalom gick riktigt bra och hon hamnade under idealtiden (sprang på 47,50, idealtiden var 55 sek)! Inte illa! Lilla madame har allt ökat farten på senare tid! =) Hon kom på en fjärde plats och tog dessutom en pinne! Yeah! =) Äntligen! Det var två år sen hon tog sin första pinne så det var på tiden att den andra kom nu! =) En till sen är hon i tvåan...
Direkt efter Jaffas lopp var jag tvungen att springa in och gå banvandring på den andra banan, det var dags för hopp 3 small (Teddy). Tina var snäll och gick av Jaffa under tiden (men först efter att Jaffa fått kyckling såklart! =))
Tog ett par varv runt banan, det var också en springbana, men med mindre fällor. Nu hade Teddy nr 18 så jag tog ut och värmde upp honom direkt. Lika taggad som innan! =) Han hade lika bra fart på den här banan som i agilityloppet och kom även här i mål felfritt under idealtiden. Det resulterade i en tredje plats! Alltså, vilken dag! Tre felfria lopp, varav 1 pinne för Jaffa och 2 "SM-pinnar" för Teddy! Det kändes som att dagen var fulländad, allt hade klaffat så bra i alla tre loppen och jag var supernöjd! Ändå så hade Jaffa ett lopp kvar, men det kändes som att det nästan kvittade när hon varit så duktig och redan tagit en pinne. Men jag stannade kvar (trots att det blev ösregn, jag slängde in allt jag hade i bilen och satt där med hundarna ett bra tag). Det tog bra många timmar innan det var dags för Jaffas nästa lopp, jag var dyngsur redan innan banvandringen. Blöt och kall hämtade jag Jaffa för uppvärmning, sen tog vi skydd i ett tält fram tills det var dags att köra. Vi diskade oss redan på hinder nr 3, jag gjorde ett framförbyte och Jaffa tyckte det var bättre att springa runt hindret då... det blev en vägran och jag körde bara vidare och tog närmsta vägen ut, nu ville jag hem! Det var så skönt att sätta på sig torra strumpor och skor och sen börja köra hemåt! Och jag var så glad och nöjd med mina vovvar! =) Den perfekta tävlingsdagen... =)

På hemvägen stannade jag till hos Teddys nio dagar gamla valpar för att kika på dom och så söta! =) Stannade och tittade på dom en stund, sen var jag tvungen att köra vidare hemåt.


Man ser bara fyra, men det ska ligga en till där nånstans och trycka...
/Maria

2 kommentarer:

Monica sa...

Åh, grattis!! Vad roligt att det gick så bra för er! :D

Kram!

Birgitta sa...

Grattis!
Extra grattis till favvomadamen Jaffas pinne!
//Birgitta