tisdag 2 juni 2009

Vilket dilemma...

Idag var det dag 2 på M.E, allting flöt på och var frid och fröjd... då ringde min mobil... (oh, scary...). Det var väldigt goda nyheter men jag hamnade i en svår sits. Jag blev nämligen erbjuden ett annat semestervikariat på ett åkeri där jag var på väg att börja förra sommaren (som semstervikarie). Ett jobb som jag mer än gärna ville ha, men när jag sa upp mig från DHL så blev jag erbjuden fast jobb vilket jag inte kunde (eller fick) tacka nej till. Så dessvärre var jag ju då förra sommaren tvungen att tacka nej till det jobbet.
Jag kände idag att jag väldigt gärna ville ha det jobbet, men kunde ju inte göra så mycket medans jag var kvar på jobbet. Så fort jag kom hem så började jag ringa en massa samtal (pappa, arbetsförmedlingen, nya jobbet och till sist M.E).
Dilemmat var nämligen som så här... det jobb jag nu blivit erbjuden börjar inte gälla förrän vecka 26, alltså om två och en halv vecka. Skulle jag få någon ersättning från A-kassan om jag frivilligt slutade på M.E för att istället börja på det andra jobbet vecka 26? Jag ringde arbetsförmedlingen och förklarade läget och sa att det nya jobbet skulle ge mig större förutsättningar för att få jobb sen eftersom jag kommer att få köra med släp och därmed få lite släpvana. I våras blev jag nämligen nekad ett jobb pga att jag inte hade körvana med släp...
Jag hörde hur det diskuterades i bakgrunden i telefonen och till slut fick jag svar: ja, eftersom du har bättre chans till jobb i framtiden så kan vi inte neka dig detta. Så vi kom överens om att det fick bli så, så imorrn ska jag in och nyanmäla mig på arbetsförmedlingen. Sen ringde jag nya jobbet och tackade ja och sen kom det jobbiga... att ringa M.E och förklara läget... det gick i och för sig bra, men man känner sig alltid dum när man måste tacka nej till jobb!
Så nu sitter jag här... arbetslös i två och en halv vecka till... men med ett väldigt bra jobb att se fram emot! =) Och lite dåligt samvete för att jag fick tacka nej till det andra jobbet som jag varit på i två dagar... Men så är det väl i arbetsvärlden? Man måste väga fördelar mot nackdelar och se till det bästa... eller? Så här var mina tankar;
Fördelar:
*Få köra med släp (=högre lön+större förutsättningar för jobb i framtiden)
*Skiftarbete (=högre lön)
*Inga tunga lyft eller pallar (det är en containerbil)
*Ännu närmare till jobbet (ligger på Vintergatan)
*Hundarna får följa med! (stooor fördel)

Nackdelar...
*har inte kommit på några än...

Med andra ord... om det känns rätt så har jag väl gjort rätt...?

/Maria

2 kommentarer:

Monica sa...

Låter tipp topp!
Roligt för dig! :)

Birgitta sa...

Grattis till nya jobbet!
Låter kanon!
Hälsa Linus att fotot på madamen har kommit!
Här är det lugnt än!
//Birgitta