onsdag 21 januari 2009

Rallylydnad!

Då var första kurstillfället i rallylydnad avklarad! Eftersom Linus jobbar kväll så tog jag med mig bägge hundarna, fast det är Teddy som går kursen. Jaffa fick sitta och titta och få nån godisbit då och då! =) Kursen hålls ute i Medevi brunn i en kall lokal, burr! Tur man hade ordentligt med kläder på sig (även Teddy som är så nerklippt nu)!
Det blev inte mycket rallylydnad idag, det var mest fokus på kontakt med hunden och klickerträning. Teddy älskar klickern! =) Han hade kontakt med mig till 99% fast det var 10 andra hundar där (det var väl ingen tik som föll honom i smaken så då kunde han lika gärna koncentrera sig på matte;-)). I slutet av kursen fick vi iallafall lära oss två skyltar, stopp-sitt samt stopp-sitt-ligg. Teddy lägger sig gärna ner direkt, varför sitta först? :-p Så det är läxan till nästa gång, att träna på dessa skyltar. Får väl utnyttja trädgården lite när det är ljust i helgen och träna lite där ute. Då kan jag passa på att köra Jaffa lite också så hon med får lära sig! =)
Jag var iaf inte ensam från Vadstena bk där ute, Malin med Rune och Pia med Isak var där också! Kul med några man känner! =) Annars kände jag inte igen en kotte! Och det var väldigt blandat med raser, allt från en liten tax, en labbe, en amstaff till två leonberger.
Det som var negativt var väl att det var väldigt stökigt... man hörde knappt vad kursledaren sa, det var sånt liv på en del hundar! Men det är kanske en vanesak, så det blir nog bättre.
Fick med oss lite kursmaterial hem som jag ska läsa sen när jag lägger mig, får se vad det står för intressant! =)
Nu ska jag ringa kvällssamtalet till min lilla älskling, han har rast nu klockan nio, så ska väl ringa och fråga hur det går och säga godnatt och lite sånt.

/Maria

Inga kommentarer: